Werkstress


Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Dan kan het een bedreiging zijn voor je fysieke en psychische gezondheid, levenskwaliteit en welzijn. Dit kan leiden tot nog meer stress en mogelijk een burnout.
 
Signalen
Signalen van werkstress kunnen zijn:
  • Vermoeidheid, minder energiek voelen
  • Minder geconcentreerd
  • Verlies van gevoel voor humor
  • Slechter slapen
  • Piekeren
  • Sneller geïrriteerd
Oorzaken
Oorzaken van stress zijn divers en afhankelijk van de situatie. Wel is altijd een disbalans waarneembaar tussen je draagkracht en je draaglast (belasting). Of anders gezegd: de eisen, die je zelf of je omgeving stelt, zijn of lijken hoger dan je kunt waarmaken. Bij stress spelen allerlei emoties een rol, zoals bijvoorbeeld angst.
​Ook kunnen bepaalde karaktereigenschappen een verhoogd risico op stress opleveren. Bekend is dat hoog sensitieve, betrokken, perfectionistische doorzetters met een groot verantwoordelijkheidsgevoel (de zogenaamde HSP-ers) een groter risico op stressklachten hebben.
 
Wat kun je zelf doen?
Probeer de oorzaken van de stress te achterhalen. Praat erover op je werk en privé. Probeer bewust te ontspannen. En blijf of ga bewegen. Kom je er zelf niet meer uit, zoek dan professionele hulp.
Wat kan ik voor je betekenen?
Ik kan je helpen je meer inzicht te geven in de oorzaken en gevolgen van jouw stress. Wat zijn bij jou de signalen van stress? Wanneer in beeld is wat jouw specifieke situatie is, gaan we aan de slag. Dit kan bestaan uit verschillende onderdelen zoals: bewustwording, draagkracht/draaglast, ontspanning, grenzen stellen, doelen stellen, moeten versus willen, assertiviteit, etc.

​Ik werk met verschillende coachingmethoden. IEMT (Integral Eye Movement Therapie) is een vrij nieuwe coachingmethode. Hier werk ik veel mee en zeker bij stress. Het is een snelle en gemakkelijke methode om toe te passen wanneer je last hebt van angsten of andere emoties en gevoelens die ongevraagd of in te heftige mate de kop opsteken. Door deze methode verminderen of verdwijnen je ongewenste emoties. Ook op identiteitsniveau kan met IEMT een grote ontwikkeling worden doorgemaakt. De methodiek leidt tot goede resultaten zonder dat je de inhoud van de ervaring uitgebreid hoeft te herbeleven.  
Meer informatie?
Heb je vragen of wil je meer weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie of een informatief gesprek.